توصل الفنانان المصريان أحمد السقا وتامر حسني إلى صلح إلكتروني بينهما، بعد الزوبعة الإعلامية التي أعقبت التصريحات التي أدلى بها الممثل تجاه زميله المطرب، في أولى حلقات برنامج (السيرة) الذي تقدمه الإعلامية وفاء الكيلاني على شاشة قناة (أبوظبي).

قنبلة السقا

وكان السقا في الحوار، قد كشف عن (زعله الكبير) من مواطنه حسني، بسبب فيلم (الفلوس) الذي طرح صيف العام الماضي، إذ كان السقا قد حل ضيف شرف على الفيلم، ويأتي سبب زعل السقا من وضع صورته كبطل للعمل مما أضره (فنياً ومعنوياً) بحسب تصريحه، مشيراً إلى أنه تحدث مع حسني في الأمر لافتاً الانتباه، إلا أنه فوجئ بأن الأخير (فوت برضاه) الموضوع، مما أغضبه، لأنه يعتبر حسني أخاً له، ولم يتوقع منه ذلك (في إشارة إلى محاولة تامر ترويج الفيلم باعتبار السقا أحد أبطاله)، مؤكداً السقا في الحوار التلفزيوني أنه كان ليرضى ويصفى تجاه حسني، لو قام الأخير بالاعتذار له بـ(كلمتين حلوين) حسب تعبيره.

توضيح حسني

لكن القنبلة التي ألقاها السقا في الساحة الفنية، ارتدت سريعاً إليه، مع التوضيح الطويل الذي نشره حسني عبر خاصية (الستوري) من خلال صفحته الرسمية على منصة انستغرام، وقال فيه: «حبيبي وأخويا وصديق العمر ونجم الدنيا كلها أحمد السقا، كنت أتمنى إنك تكلمني بيني وبينك، لو كنت زعلان من أي حاجة أو فاهم أي حاجة غلط، لأن الحاجات دي لا يمكن تفوتك وأنا كنت أتمنى مكتبش الكلام ده هنا، بس عشان بعد كلامك في التلفزيون الجمهور الكريم بقى ليه حق إنه يفهم الصح».

وتابع حسني: «عشان أفكرك بس، إنت كلمتني وقولتلي خبر في موقع وعليه صورة افتراضية للفيلم وكاتبين إنك بطل في الفيلم.. وأنا رديت عليك إن دي اجتهادات صحافية والصورة من تصميم المحبين، اللي أكيد فرحوا بالخبر إننا مع بعض، حتى أنا مقولتش إن دي الشركة المنتجة لأنها شركة كبيرة لا يمكن تعمل كدا، لأن الفيلم متباع للخارج والداخل باسم أخوك تامر حسني، وأصلاً أفيش الفيلم الرسمي نزل والناس كلها شافته، وإنت مش فيه ولا فيه اسمك وكل الأبطال طالعين مرسومين، معرفش زعلك من إيه الحقيقة، كان ممكن تزعل لو الكلام دا نزل على صفحتي أو صفحة الشركة المنتجة».

وأضاف حسني: «أنا شرحتلك دا من سنة واتكلمنا بعدها مرتين، مرة عيدت عليك في عيد ميلادك والتانية بخصوص برنامجك، لو كنت لسه زعلان كنت هتقولي ساعتها، الفيلم بقاله سنة يا أحمد، أخيراً بقى مستحيل الشركة تروج، أو أنا أفوت أو أسمح باستخدام اسمك كبطل للفيلم وإنت مش فيه، لإن دا هيعود علينا كلنا بالضرر، لإن الناس هتدخل الفيلم مش هيلاقوا الكلام دا.. فيبقى إحنا كدا بنضحك على الناس وضرينا الفيلم، ولأن أكيد يشرفني إن إحنا نمثل مع بعض بطولة مشتركة، لأنك حبيبي بجد ونجم أنا بحبه من قلبي فعلاً». واختتم حسني رسالته الطويلة بالقول مؤشراً إلى مشاركته كضيف شرف في مسلسل السقا الأخير (ولد الغلابة) قائلاً: «وبعدين يا حاج أحمد لما أنا جيتلك مسلسلك، حصل اجتهادات كتير من محبينك الكرام.. شوية يقولوا المسلسل بطولتنا وشوية يقولوا لا دا ضيف شرف بس.. وإنت عارف إن عمري ما عملتها وطلعت ضيف شرف غير ليك، دا أنت طلبتني أجي أصور الساعة 8 الصبح، كنت عندك في نص ساعة عشان فكرة طلعت في دماغك فجأة، وجيت لإنك غالي عندي أوي أوي فوق ما تتصور، وكنت بفرح باجتهادات محبيك ومحبيّ حتى لو صورتي صغيرة أو كاتبين بطولة أو ضيف شرف.. كل دا مش فارق لإني جيت أخدم صديق عمري، وأتمنى أي كلام يصب في مصلحة مسلسل أخويا وينجح ويكسر الدنيا، إنت حبيبي يا أحمد وصديق عمر، عشان كدا أنا مش هزعل منك.. معلش طولت في الكلام لإن برضو زعلك يعزّ عليا».

 

حلقة (طازة)

ورداً على بعض الأخبار التي انتشرت حول أن حلقة أحمد السقا من برنامج (السيرة)، قد تم تصويرها منذ شهور طويلة، وقبل أن يلتقي السقا بحسني كما أشار الأخير، وهو ما دفع السقا للتصريح حول (الزعل) كونه لم يكن قد التقى حسني أو تلقى اتصالاً هاتفياً منه، أكدت مصادر مطلعة لـ«زهرة الخليج» أن تصوير الحلقة مع أحمد السقا تم بداية شهر سبتمبر الماضي، أي أن الحلقة (طازة) بحسب تعبير مصدر الخبر.

صلح إلكتروني

المبادرة بإعلان مسامحة السقا لحسني خلال الحوار التلفزيوني، والقبول بالصح من قبل الأخير، والذي أعلنه من خلال توضيحه الطويل على انستغرام، دفع الفنان أحمد السقا، لنشر اعتذار ضمني منه تجاه حسني، تحت عنوان (رسالة إلى صديق عزيز)، نشرها السقا على صفحته الرسمية على الفيسبوك، قال فيها: «صديقي وأخي العزيز تامر حسني.. أنت عارف اللي بيني وبينك، عيش وملح وحاجات كتير.. قد أكون أخطأت إني اتكلمت في الموضوع ع الهوا، ولكن يعلم الله كم كنت مجروحاً وكم كنت حزيناً.. مش هاطول عليك أكتر من كده.. ولو أنا زعلت شوية وأنت شوية نبقى خالصين يا عم.. تامر حسني إحنا اللي بينا كتير ما تزعلش يا عم وحقك عليه.. وميعادنا الحفلة اللي جايه.. أحمد السقا).