يبدو أن غياب الفنانة المصرية، مي كساب، عن النشاط الفني بشكل ملحوظ طوال السنوات الماضية على حساب بناء أسرة واهتمامها بها ترك لديها أثراً كبيراً، رغم أن هذا كان بمحض إرادتها، إلا أن عودتها للفن عن طريق حكاية "عقبال عوضك" من مسلسل "زي القمر"، كان لها وقع كبير في نفسها.

ووضعت حكاية "عقبال عوضك"، التي حققت نجاحاً كبيراً عند عرضها الذي انتهى قبل أيام، مي كساب، في مواجهة مع النفس لاسيما، أنها عانت بعدها الإصابة بفيروس كورونا المستجد وعاشت أياماً في العزل وحيدة بعيدة عن أسرتها تماماً حتى تعافت بشكل كامل.

وأضافت مي كساب منشوراً عبر حسابها في "إنستغرام"، مستعينة بصورة من حكاية "عقبال عوضك" من مسلسل "زي القمر"، معلنة من خلالها أنها واجهت نفسها بالكثير من الأمور على أن تعيد ترتيب أوراقها مجدداً حيث تغيرت تماماً منذ عام 2010 وحتى الآن، وأضافت أنها حذفت صورها العائلية وبعض الذكريات السيئة من حياتها، واحتفظت فقط بما يضفي على حالتها النفسية نوعاً من الارتياح.

وعلقت كساب على الصورة، قائلة: "الكام يوم اللي فاتو كانوا أطول مدة أقعدها لوحدي في حياتي وبعترف شفت الحقيقة الكاملة حقيقة نفسي حقيقة كل حاجة حواليه وعرفت قيمة كل حاجة وندمت علي كل لحظة ظلمت فيها نفسي أو ظلمت حد من اللي بأحبهم وبيحبوني".

وأضافت مي كساب، تقول: "اللي بتكتب دلوقتي مي بس بتاعة 2010.. بس بمخ العشرين السنة اللي اشتغلت فيها ونجحت وأخفقت، بسبب ظروف وأوضاع اتفرضت عليه بس الحمد لله راضية تمام الرضا علي كل ابتلاء وكل مشكلة اتحطيت فيها لأن في الآخر ربنا سبحانه وتعالي كان بيحلهالي عشان أقدر نعمه".

وعقبت كساب، قائلة: "أنا عدى عليه 11 سنة صعبين جدًا يمكن القريبين مني عارفين أنا استحملت إيه، وواجهت إيه أنا مسحت كل لحظة مش عاوزة أشوفها تاني عشان بتفكرنى إني كنت مش أنا وسبت كل لحظة وكل صورة بتعبر عني وعن اللي جوايا، وعن أكتر حاجات مأثرة جوايا كفنانة وكإنسانة ومسحت كل صوري العائلية ولو إن دي مش أنا لحد ما أرجع أنا وأسجل لحظاتي الحلوة مع عيلتي الجميلة أكبر نعمة من رب العالمين".

إقرأ أيضاً:  فيفي عبده تتحدث عن تطورات وضعها الصحي.. وتكشف ميول حفيدتها الفنية
 

وأردفت الفنانة مي كساب، تقول: "جوزي وأولادي وأهلي وأصحابي وزملائي رفاق الرحله الأوفياء الصادقين السند والضهر اللي خلاني أعرف أعدي 11 سنة.. بعترف #عقبال_عوضك كان عوضي الفني والإنساني بعد صبر 11 سنة حبيت أفضفض معاكم وأطلع اللي في قلبي عشان دي أنا بأحكي اللي جوايا عشان نيتي بتكون إن اللي مريت بيه يكون مفيد لغيري ويتعلم منه حاجه تأثر فيه وتغيره للأحسن".

واختتمت مي كساب، منشورها بالقول: "أنا هرجع أنا وهحارب وأقاوم كل روح شريرة وكل طاقة سلبية أثرت عليه في السنين اللي فاتت وربنا يقدرني وأكون إنسانة صالحة وفنانة صاحبة رسالة، وأكون خير في الدنيا بحبكم من قلبي وحقيقي حبكم ليه هو الحياة".