كشفت الفنانة المصرية ياسمين صبري، عن رأيها في مسألة اختيار شريك الحياة المناسب، وكذلك اختيار الأصدقاء، حيث قدمت عدداً من النصائح في مجالي الطاقة والتنمية البشرية أيضاً وذلك أثناء مشاركتها في "Space" (جلسة حوارية) مع الجمهور عبر "تويتر" من خلال مدير الجلسة الكاتب تامر عبده أمين.

ورفع الـ Space عنوان "إيه (الـGreen flags) اللي بتدور عليها في شريكك سواء في حب أو صداقة" حيث قامت ياسمين صبري بمنح عدد من الجمهور النصائح والمعايير من وجهة نظرها، فقالت إنه لابد من أن يثق الشخص في عقله وحواسه عند أي شعور له، متابعة: "عقلك مش أذكى جهاز في جسمك، الأذكى هو الشعور والاستشعار، حاجة بتحسها أقوى من العقل وملهاش تفسير استفتي قلبك".

An error occurred while retrieving the Tweet. It might have been deleted.

  وقالت ياسمين صبري، لأحد المتابعين: "دايماً دور على اللي أحسن منك علشان هيخليك احسن، ودايما دور على المتطور علشان هيطورك، ولما تختار اختار اللي يشدك لفوق".

وأوضحت ياسمين صبري، أن كل مرحلة لها أصدقاء معينين، مبدية اندهاشها قائلة: "ليه لازم نتعلم بعد الألم التاسع"، وفي معرض إجابتها على سؤال: "إزاي ننضف نفسنا من الصدمات؟"، فقالت: "لازم تكون مستعد إنك هتغير حياتك تماماً في حاجات هتروح مع اللي هيتنضف لازم تتخلى عن حاجات مع تنضيف الصدمات دي".

An error occurred while retrieving the Tweet. It might have been deleted.

 

وأكدت ياسمين، ‏أن الإنسان الذي يعاني من القلق يكون في حاجة إلى ثلاث مراحل ليتخلص من قلقه، وهي أن يفهم نفسه، ويكتشف قدراته، ويفهم واقعه وإمكانياته، مبينة أن كتاب "الأحلام" للدكتور مصطفى محمود، من أهم الكتب التي لابد من قراءتها، ليرد عليها متابع بقوله: "صدقتي يا ‎ياسمين ده من أجمل الكتب اللي قرأتها في حياتي وكان من ترشيح مدرس التاريخ بتاعي أيام ثانوي ‎#تامر_عبده_امين ‎#ياسمين_صبري".

An error occurred while retrieving the Tweet. It might have been deleted.

وقالت ياسمين صبري، إن هذا الكتاب يتحدث عن الأحلام من الجانب النفسي والعلمي، كذلك قامت بترشيح كتاب "الله والإنسان" والذي يدور حول بحث الإنسان الدائم عن الخلاص في أي مذهب أو ديانة يعتنقها.