تعاون المخرج عمرو سلامة مع الفنان ماجد الكدواني في العديد من الأعمال الفنية، التي كان آخرها فيلم "برا المنهج"، الذي يعرض حالياً.
وتحدث عمرو سلامة عن علاقته بماجد الكدواني، ونشر عبر حسابه على "إنستغرام"، مجموعة من الصور التي جمعته بماجد الكدواني في أعمال مختلفة.
وكتب سلامة، معلقاً على الصور: "من حظي أن أكثر ممثل اشتغلت معاه هو الأستاذ ماجد الكدواني، ثلاث أفلام على مدار 13 سنة، أسماء وشيخ جاكسون وبرا المنهج".
وأضاف: "من بعد أول تعامل في فيلم أسماء، وأنا كل مشروع لما بخلص كتابته - وساعات وأنا في نص الكتابة - من أول الأسئلة اللي بسألها لنفسي، ماجد الكدواني ممكن يمثل أنهي دور في الفيلم".

 

 

وأوضح عمرو سلامة: "ولما اتكلمت مع كذا مخرج صديق من اللي بيشتغلوا معاه، لاقيت التجارب مشابهة وانطباعنا تجاهه يكاد يكون متطابق، كلنا شايفينه الممثل المثالي اللي يتقاس عليه".
وأكد: "هو الممثل المثالي، لأن عنده الأربع عوامل اللي صعب جداً يتحدوا في ممثل واحد: الموهبة، الاحتراف، الأخلاق، الكاريزما. ممكن تلاقي ممثل موهوب جداً بس مش محترف، مش بيحترم مواعيده ولا عارف حدود مهنته ولا بيدي وقت وتركيز وجهد كافي لشغله".
وتابع عمرو سلامة: "ممكن يكون موهوب ومحترف بس أخلاقه مش تمام، عنده غيرة سلبية، يضايق زمايله، يعامل الناس بشكل سخيف، عنده غرور وإحساس بالفوقية، مش واضح وصريح ويلف ويدور.. وإلخ".
واستطرد: "ممكن يبقى موهوب ومحترف وأخلاقه رائعة، بس الناس ببساطة مش بتحبه، لو اتنطط في حاجز نفسي بينه وبين الناس".
وأشاد عمرو سلامة باحترافية ماجد الكدواني، قائلاً: "ماجد عنده الأربعة، علشان كده هو جوهرة ثمينة نادرة، وطبعاً في ممثلين ثانيين كثير يتوافر عندهم الأربع عوامل وأكثر، لكن ماجد بالذات بطيبته بحنيته بعنيه وهي بتلمع لما الكاميرا تدور، بخوفه كطفل صغير على شغله، باحترامه للجميع بشكل بشوفه ساعات مرهق ليه، بيخليه له حتة كبيرة في قلبي، وأتحدى إنها كمان في قلب كل اللي اشتغل معاه".

إقرأ أيضاً: هدى حسين تتصدر البوستر الرسمي لـ"ست الحسن"